Πέντε νέους τρόπους για να αυξήσουν τα έσοδά τους από τα διόδια δίνει στους παραχωρησιούχους το υπουργείο Υποδομών.
Ανάμεσά τους, η θέσπιση νέων σταθμών διοδίων ακόμα και σε ημιτελή τμήματα δρόμου και η επιθετικότερη αντιμετώπιση όσων δεν καταβάλλουν διόδια. Ταυτόχρονα, με ρυθμίσεις σε δύο διαφορετικά πολυνομοσχέδια επιχειρεί να συντομεύσει τις διαδικασίες απαλλοτριώσεων και αρχαιολογικών ανασκαφών, οι οποίες καθυστερούν την εκτέλεση μεγάλων έργων. Ωστόσο, πολλές από τις ρυθμίσεις κινούνται στα όρια της νομιμότητας.
Οι αλλαγές που φέρνει το υπουργείο Υποδομών
στο τοπίο των παραχωρήσεων και γενικά της εκτέλεσης μεγάλων ιδιωτικών έργων στη χώρα μας είναι διάσπαρτες σε δύο πολυνομοσχέδια των υπουργείων Υποδομών και Ανάπτυξης, που βρίσκονται σήμερα στη Βουλή. Ειδικά για τις συμβάσεις παραχώρησης, γράφει το dete.gr, οι ρυθμίσεις έρχονται να αντιμετωπίσουν συγκεκριμένα ζητήματα, που στην πλειονότητά τους έχουν τεθεί από τους παραχωρησιούχους. Οι αλλαγές που φέρνει το υπουργείο Υποδομών
Ας δούμε ορισμένα παραδείγματα και ποιες περιπτώσεις «φωτογραφίζουν»:
1. Επιτρέπεται η λειτουργία νέων σταθμών διοδίων ακόμα και σε ημιτελή τμήματα (εφ’ όσον προβλέπονταν διόδια από τον σχεδιασμό του έργου), αν η κατασκευή καθυστέρησε με υπαιτιότητα του Δημοσίου. Η ρύθμιση αυτή αφορά στα τμήματα των οδικών αξόνων που κατασκευάζονται από το Δημόσιο και στη συνέχεια θα παραδοθούν στους παραχωρησιούχους, όπως το τμήμα Παραδείσια – Τσακώνα (κοινοπραξία Μορέας, θα παραδοθεί σε δύο δόσεις την άνοιξη του 2012 και το καλοκαίρι του 2013) και η παράκαμψη Αγρινίου (κοινοπραξία Νέα Οδός, έχει παραδοθεί).
2. «Σκληραίνει» με τρεις διαφορετικούς τρόπους η αντιμετώπιση όσων δεν πληρώνουν διόδια. Πρώτον, όσοι καταλαμβάνουν σταθμούς διοδίων (βλ. Κίνημα «Δεν Πληρώνω») απειλούνται πλέον με ποινές φυλάκισης 3-6 μηνών. Δεύτερον, προβλέπεται ότι η μη καταβολή διοδίων θα μπορεί να επιφέρει αφαίρεση πινακίδων και στα φορτηγά δημόσιας χρήσης (λ.χ. εταιρείες μεταφορών), κάτι που μέχρι σήμερα δεν ίσχυε. Τρίτον, δίνεται η δυνατότητα στην αστυνομία να «κόβει κλήσεις» για μη καταβολή διοδίων και μέσω κάμερας, όπως γίνεται λ.χ. με τις κάμερες που επιβλέπουν όρια ταχύτητας. Ετσι δεν θα είναι απαραίτητη η παρουσία αστυνομικών στα διόδια.
3. Αφήνεται ένα παράθυρο για μείωση των διοδίων σε υπό κατασκευήν τμήματα. Αν όμως ο παραχωρησιούχος δεν συναινεί, τότε… θα αποζημιώνεται! Η πρόβλεψη αυτή θα μπορούσε να έχει εφαρμογή στην Κορίνθου – Πατρών και στους σταθμούς διοδίων των Τεμπών.
4. Αν το Δημόσιο έχει για κάποιο λόγο την ευθύνη που δεν έχει παραδοθεί ένα τμήμα δρόμου (λ.χ. λόγω μικρο-εκκρεμοτήτων), τότε ο παραχωρησιούχος μπορεί να αυξήσει τα διόδια στο ύψος που καθορίζονται για τα ολοκληρωμένα τμήματα. Μια τέτοια περίπτωση είναι το τμήμα Ελευσίνας – Κορίνθου.
Απαλλοτριώσεις
1. Επιτρέπεται η λειτουργία νέων σταθμών διοδίων ακόμα και σε ημιτελή τμήματα (εφ’ όσον προβλέπονταν διόδια από τον σχεδιασμό του έργου), αν η κατασκευή καθυστέρησε με υπαιτιότητα του Δημοσίου. Η ρύθμιση αυτή αφορά στα τμήματα των οδικών αξόνων που κατασκευάζονται από το Δημόσιο και στη συνέχεια θα παραδοθούν στους παραχωρησιούχους, όπως το τμήμα Παραδείσια – Τσακώνα (κοινοπραξία Μορέας, θα παραδοθεί σε δύο δόσεις την άνοιξη του 2012 και το καλοκαίρι του 2013) και η παράκαμψη Αγρινίου (κοινοπραξία Νέα Οδός, έχει παραδοθεί).
2. «Σκληραίνει» με τρεις διαφορετικούς τρόπους η αντιμετώπιση όσων δεν πληρώνουν διόδια. Πρώτον, όσοι καταλαμβάνουν σταθμούς διοδίων (βλ. Κίνημα «Δεν Πληρώνω») απειλούνται πλέον με ποινές φυλάκισης 3-6 μηνών. Δεύτερον, προβλέπεται ότι η μη καταβολή διοδίων θα μπορεί να επιφέρει αφαίρεση πινακίδων και στα φορτηγά δημόσιας χρήσης (λ.χ. εταιρείες μεταφορών), κάτι που μέχρι σήμερα δεν ίσχυε. Τρίτον, δίνεται η δυνατότητα στην αστυνομία να «κόβει κλήσεις» για μη καταβολή διοδίων και μέσω κάμερας, όπως γίνεται λ.χ. με τις κάμερες που επιβλέπουν όρια ταχύτητας. Ετσι δεν θα είναι απαραίτητη η παρουσία αστυνομικών στα διόδια.
3. Αφήνεται ένα παράθυρο για μείωση των διοδίων σε υπό κατασκευήν τμήματα. Αν όμως ο παραχωρησιούχος δεν συναινεί, τότε… θα αποζημιώνεται! Η πρόβλεψη αυτή θα μπορούσε να έχει εφαρμογή στην Κορίνθου – Πατρών και στους σταθμούς διοδίων των Τεμπών.
4. Αν το Δημόσιο έχει για κάποιο λόγο την ευθύνη που δεν έχει παραδοθεί ένα τμήμα δρόμου (λ.χ. λόγω μικρο-εκκρεμοτήτων), τότε ο παραχωρησιούχος μπορεί να αυξήσει τα διόδια στο ύψος που καθορίζονται για τα ολοκληρωμένα τμήματα. Μια τέτοια περίπτωση είναι το τμήμα Ελευσίνας – Κορίνθου.
Απαλλοτριώσεις
Κατά τα λοιπά, το υπουργείο Υποδομών έφερε σειρά ρυθμίσεων και για τις απαλλοτριώσεις και τις αρχαιολογικές ανασκαφές στα δημόσια έργα.
Για τις απαλλοτριώσεις:
α) Σημαντικότερη αλλαγή αφορά τις απαλλοτριώσεις μεγάλου οικονομικού ενδιαφέροντος. Οπως ορίζεται, ο υπέρ ου η απαλλοτρίωση δύναται να ζητήσει εκτίμηση των απαλλοτριούμενων από ανεξάρτητο εκτιμητή και η οποία έκθεση θα μπορεί να αντικαθιστά την έκθεση προεκτίμησης που κάνουν οι υπηρεσίες του υπουργείου Υποδομών.
β) Σε επείγουσες περιπτώσεις η απαλλοτρίωση θα μπορεί να κηρύσσεται με ένα απλό διάγραμμα οριζοντιογραφίας και κατόπιν να ακολουθεί (εντός 9 μηνών) η νόμιμη διαδικασία.
α) Σημαντικότερη αλλαγή αφορά τις απαλλοτριώσεις μεγάλου οικονομικού ενδιαφέροντος. Οπως ορίζεται, ο υπέρ ου η απαλλοτρίωση δύναται να ζητήσει εκτίμηση των απαλλοτριούμενων από ανεξάρτητο εκτιμητή και η οποία έκθεση θα μπορεί να αντικαθιστά την έκθεση προεκτίμησης που κάνουν οι υπηρεσίες του υπουργείου Υποδομών.
β) Σε επείγουσες περιπτώσεις η απαλλοτρίωση θα μπορεί να κηρύσσεται με ένα απλό διάγραμμα οριζοντιογραφίας και κατόπιν να ακολουθεί (εντός 9 μηνών) η νόμιμη διαδικασία.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου