
Το 1911 η Ελληνική Κυβέρνηση ανέθεσε σε Γάλλους ειδικούς τη δημιουργία της Ελληνικής Αεροπορικής Υπηρεσίας.
Η Ελληνική αεροπορία δημιουργήθηκε και οργανώθηκε το 1911 από την Γαλλική στρατιωτική αποστολή που βρισκόταν στην Ελλάδα για να βελτιώσει τον οργανισμό του Ελληνικού στρατού.
Όπως εύκολα μπορούμε να καταλάβουμε από την ημερομηνία ίδρυσης, η αεροπλοήγηση τότε βρισκόταν στα πρώτα της βήματα.
Έτσι ο πρώτος λόχος αεροπόρων διέθετε τέσσερα δυπλάνα τύπου "Henry Farman" τα οποία ο Γάλλος αντισυνταγματάρχης Ντεναίν τα χαρακτήρισε "σκοτώστρες".
Και ομολογουμένως κοιτάζοντας
αυτά τα αεροπλάνα σήμερα μας φαίνονται σαν ψεύτικα και δυσκολεύεται κανείς να πιστέψει ότι βρέθηκαν τόσο τολμηροί άνθρωποι να πετάξουν με αυτά πάνω από τον εχθρό. Και όμως βρέθηκαν!
Οι τέσσερις πρώτοι Έλληνες αεροπόροι ήταν ο υπολοχαγός Δημήτρης Καμπέρος, ο υπίλαρχος Νοταράς, ο ανθυπολοχαγός Παναγιώτης Αργυρόπουλος με διοικητή του λόχου τον ανθυπίλαρχο Αδαμίδη.

Στις 13 Μαΐου 1912 ο Υπολοχαγός Δημήτριος Καμπέρος πραγματοποίησε με το πρώτο στρατιωτικό αεροπλάνο τύπου Henry Farman την πρώτη πτήση του στην Ελλάδα και στη συνέχεια συμμετείχε στα μεγάλα στρατιωτικά γυμνάσια. Τον Ιούνιο του ίδιου έτους και ενώ είχε αρχίσει ήδη να μελετάται η δημιουργία Ναυτικής Αεροπορικής Υπηρεσίας, ο Καμπέρος μετατρέποντας το πρώτο Henry Farman, στο οποίο είχε δοθεί το όνομα «Δαίδαλος», σε υδροπλάνο πέταξε με μέση ταχύτητα 110 χλμ. την ώρα, επιτυγχάνοντας νέο παγκόσμιο ρεκόρ.
Με την έκρηξη του Α΄ Βαλκανικού πολέμου ο λόχος αεροπλάνων μεταφέρθηκε στην Λάρισα.

Μεγάλες υπηρεσίες όμως, πρόσφερε η αεροπορία μας στην άλωση του Μπιζανίου και την απελευθέρωση των Ιωαννίνων. Όπως γνωρίζουμε το Μπιζάνι ήταν μια εξόχως αμυντική τοποθεσία που είχε οργανωθεί από Γερμανούς αξιωματικούς με ένα δαιδαλώδες σύνολο αλληλο - υποστηριζόμενων οχυρωματικών έργων που υποτίθεται το καθιστούσαν

Μετά την απελευθέρωση των Ιωαννίνων, ο ανθυπίλαρχος Χρήστος Αδαμίδης, διοικητής του λόχου αεροπόρων, πέταξε θριαμβευτικά πάνω από την απελευθερωμένη πόλη και προσγειώθηκε στην πλατεία του Διοικητηρίου, γνωρίζοντας την αποθέωση από τους κατοίκους...

Η πρώιμη ελληνική αεροπορία βασίστηκε σε τολμηρούς και γενναίους άνδρες που με αυτοθυσία και αυταπάρνηση έφεραν εις πέρας επικίνδυνες αποστολές κερδίζοντας τον θαυμασμό ακόμη και τουρκικών εφημερίδων της εποχής. Οι επιτυχίες όμως αυτές είχαν και το τίμημα τους. Στις 4 Απριλίου 1913 συνετρίβη το "αεροπλάνο" του Παναγιώτη Αργυρόπουλου στην περιοχή του Λαγκαδά Θεσσαλονίκης που βρισκόταν σε αποστολή αναγνώρισης. Ο γενναίος Έλληνας ιπτάμενος σκοτώθηκε μαζί με τον συνεπιβάτη του Κωνσταντίνο Μάνο, γνωστό οπλαρχηγό του Μακεδονικού Αγώνα. Οι δύο αυτοί άνδρες υπήρξαν οι πρώτες απώλειες της Ελληνικής αεροπορίας. Η είδηση της συντριβής προκάλεσε απέραντη θλίψη σε όλους τους Έλληνες.

ΕΠΙΜΕΤΡΟΝ

Η έκφραση αυτή έχει μείνει αναλλοίωτη ως τις μέρες μας και είμαι σίγουρος ότι οι περισσότεροι κάνουμε χρήση της χωρίς να γνωρίζουμε την προέλευση της.
Η έκφραση αυτή είναι άλλη μια απόδειξη ότι τα τεκμήρια της ιστορίας μας βρίσκονται αθέλητα κρυμμένα ακόμα και στην καθημερινή μας ζωή.
skeftomaste-ellhnika
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου